fredag 24 februari 2006

EU-nostalgi att lyssna på

Ibland blir man nostalgisk. Ja-kampanjen 1994 var något i hästväg, särskilt för oss som var vana att vända på slantarna i valrörelsen. När jag inventerade mitt sparsamma CD-bibliotek ikväll hittade jag "JA-låten" som propagandaorganisationen Ja T skickade som julkort till alla trogna aktivister '93. Den låg inte på traxlistan om man säger så, och det var nog tur för Ja-sidan. Hör den här.

Den här låten spelades bland annat på valvakan 13 november 1994. Det var då hundratals kampanjare iklädda töntiga blå västar och kepsar prydda med rockande stjärnor firade den stora Ja-segern tillsammans med Dinkelspiel, Bildt, Carlsson och Westerberg. Klubb 35, Studenter för Europa, Radikalt Ja, Sossar för EU, Borgare för EU, fackpampar för EU, LUF:are, muffare, ja alla var där. Bål med gula stjärnfrukter till fördrink och ECU-chokladpengar till efterrätt. Kanske lite nördigt så här i efterhand, men kul var det.

Nu blir det lite krystat... Men för sakens skulle kan det också nämnas att valvakan hölls på Norra Latin. Vi kan väl hoppas att det var symbolik snarare än en slump att veckans Allianskonventet också hölls just precis där. Det var på Norra Latin det firades efter att Sverige röstat rätt förra gången (vilket ju var ganska länge sen...), och det var där det hölls en brakfest i går kväll för att fira att Alliansen är redo för en valvinst i höst!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Oscar!

Hoppas att allt är gott med dig! Nog kan jag erinra mig kampanjen 1994. Kommer du ihåg JA skeppet?

Jag arbetade då på JA kansliet! Vi träffades i Jämtland -Härjedalen då jag för en tid var ordförande i LUF Jämtland!

Roligt att se att du håller den liberala flaggan högt!

MVH Henrik!!!!!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.